Regim alimentar pentru sportivi ce fac maraton și semimaraton.


1. Proteină
Proteina este principalul component al organismului. Dacă carbohidrații sunt combustibili pentru energie, atunci proteină este material biologic din care suntem formați. Din proteină sunt formați mușchii, organe interne, fermenți, hormoni care controlează procesele vitale. Proteina colagen și elastină se găsesc în oase, tendoane și țesut conjunctiv. Celulele noastre sunt în mod constant reînnoite, iar materialul de construcție pentru celule noi trebuie furnizat în mod constant zilnic.

Sportivul ce face sport de anduranță are nevoie de un aport zilnic de 1-2 grame de proteine la kg greutate corporală. Aportul scăzut de proteine pentru sportivi afectează motivația, deoarece serotonina este un neurotransmițător și este sintetizată din aminoacidul esențial L-triptofan ce este component proteic. Nivelurile scăzute de serotonină vor afecta starea de spirit, vom fi anxioși, nervoși.




2. Aminoacizi esențiali
Leucina - ajută la scăderea nivelului de zahăr, oprește distrugerea țesutului muscular care apare în timpul efortului fizic crescut și stimulează arderea grăsimilor.
Valin — este implicat în producerea de energie, promovează creșterea și regenerarea țesuturilor și este esențială pentru funcționarea normală a creierului.
Isoleucina — este necesară sportivilor, pentru rezistență, accelerează procesele de recuperare musculară, participă la sinteza hemoglobinei și reglează nivelul glucozei.
Arginina este necesară atunci când corpul crește, se îmbolnăvește sau îmbătrânește, deoarece atunci producția sa este insuficientă. Arginina stimulează producția hormonului de creștere, întinerește corpul, stimulează sistemul imunitar și ajută la reducerea stratului de grăsime subcutanată.

Sfaturi pentru sportivi ce fac maraton

 Înainte de antrenament
3. Complexe de vitamine
Pentru a completa alimentarea cu toate substanțele și vitaminele necesare, se recomandă administrarea complexelor de vitamine.
Cu ajutorul complexelor de vitamine, veți îmbunătăți funcționarea organismului, producerea de energie și recuperare țăsutului muscular.

4. Protejarea articulațiilor și ligamentelor
Să nu uităm că, în timpul antrenamentului intens, articulațiile asumă o sarcină uriașă asupra sa. Pentru a preveni deteriorarea și menține în stare sănătoasă, se recomandă să administrați complexe pentru articulații. Aceste compexe previn distrugerea articulațiilor și uzura acestora.

5.  Menținerea echilibrului de apă și săruri minerale.


Isotonic - băuturi sportive, sarcina cărora este menținerea echilibrului de apă și săruri minerale perdute prin transpirație în timpul efortului fizic de anduranță. De asemenea, conțin vitamine și minerale precum magneziu, calciu și potasiu.
Isotonic va ajuta:
- restabilirea echilibrului oligoelementelor și sărurilor minerale
- restabilirea lichidului perdut în timpul antrenamentelor intense de anduranță
- va potoli setea și va energiza în timpul efortului


Dupa antrenament.
Este recomandat să consumați proteine cu asimilare rapidă (proteine din zer) sau aminoacizi imediat după antrenament. Se recomandă după efort aminoacizi esențiali BCAA (leucină, izoleucină, valină) pentru recuperarea țăsutului muscular. Aceste recomandații sunt dovedite prin multe studii științifice.

6. Glutamina
Prin toate recomandațiile mai sus este un component de nu uitat se are în vedere aminoacidul glutamina. 60% din țăsutul muscular este format din glutamină, iar mucoasa intestinală este complet la 100%. Din glutamină se sintezează în organism glucozamină pentru articulații. Studiile efectuate de Universitatea Oxford pe alergători de maraton și ultra-maraton au arătat că suplimentele de glutamină administrate imediat după maraton și adăugător 2 ore mai târziu, reduc riscul de infecție și crește activitatea celulelor imune. Deci sa stabilit că glutamina sporește imunitatea și recuperare totală a organismului după efort maximal.


În timpul maratonului.



7 .Energizante sub formă de geluri în tuburi la fiecare 30 de minute.
Gelurile sunt concepute pentru a oferi energie imediată corpului înainte și în timpul efortului. În componența sa de obicei sunt cîteva feluri de carbohidrați într-un raport echilibrat, combinate cu substanțe suplimentare, cum ar fi beta-alanina, colina și vitamina B3, toate aceste componente  împreună reduc oboseala și susține metabolismul energetic. Gelurile sunt compacte și încap în pungă mică.

Clienții noștri mulțumiți